تکنولوژی در صنایع دوربین مداربسته

تکنولوژی ، دوربین مداربسته ، قیمت دوربین مداربسته / هایک ویژن / دوربین مدار بسته

تکنولوژی در صنایع دوربین مداربسته

تکنولوژی ، دوربین مداربسته ، قیمت دوربین مداربسته / هایک ویژن / دوربین مدار بسته

رپورتاژ آگهی/ نظارت تصویری در فرودگاه

در مقاله‌ای که پیش‌روی شما قراردارد توضیحاتی درمورد کاربردهای‌کلیدی. فاکتورهای طراحی‌و موارد مؤثر دربازار نظارت‌تصویری در فرودگاه ارائه‌شده‌است.

گروهی بین‌المللی متشکل‌از 40 نصب‌کننده(SI) و مشاور که درفروش و اجرای سیستم‌های نظارت‌تصویری در فرودگاه تجربۀ بالایی دارند به‌این سؤالات پاسخ داده‌اند.

این مقاله درادامۀ مطالب دیگر ما در موردبررسی این سیستم‌ها به‌طور ویژه است.

ازطریق لینک‌های زیر می‌توانید به مقالات دیگر ما در این مورد مراجعه کنید:

airport_cctv
سؤال‌هایی که در این مقاله پرسیده شده‌اند

در این مقاله دیدگاه‌های مربوط به جنبه‌های مختلف سیستم‌های نظارت تصویری در فرودگاه را ارائه خواهیم کرد:

  1. رایج‌ترین مکان‌ها برای نصب دوربین
  2. کاربرد دوربین‌های گردان (PTZ) در مقایسه با دوربین‌های ثابت
  3. رایج‌ترین برندهایی که در این سیستم مورداستفاده قرار می‌گیرند
  4. رایج‌ترین VMS هایی که اجراشده‌اند
  5. کاربردها و موانع تجزیه‌وتحلیل تصویری
  6. شبکه‌های بی‌سیم و مقایسۀ آن‌ها با شبکه‌های کابلی
  7. انواع فضاهای ذخیره‌سازی که در این سیستم‌ها انتخاب می‌شوند
  8. رزولوشن رایج در دوربین‌هایی مورداستفاده در این سیستم‌ها
  9. یکپارچه‌سازی و ادغام بیشتر با چه دستگاه‌هایی صورت می‌گیرد
  10. اهداف اصلی سیستم‌های نظارتی
  11. کاربران اصلی سیستم
  12. منابع مالی خرید و نگهداری سیستم‌ها
  13. مشخصات سیستم را چه افرادی می‌نویسند و مسائل مربوط به آن‌ها
  14. در چه بخش‌هایی از سیستم‌های نظارت تصویری در فرودگاه بیشترین پیشرفت صورت گرفته است

در لیست زیر یافته‌ها و الگوهای اصلی سیستم‌های نظارت تصویری در فرودگاه به‌صورت خلاصه آورده شده است:

1.مکان رایج برای نصب دوربین‌ها. پوشش دهی تصویری فرودگاه اغلب گسترده است و هدف آن پوشش دهی تمام مناطق تا حد امکان است.

بااین‌حال، اولویت این مکان‌ها از بیشترین به کمترین به‌این‌ترتیب است: ورودی‌ها، مرزهای محیطی، نقاط بررسی امنیتی، گیت‌های خروجی، قسمت تحویل بار و لاین پرواز یا محوطۀ تراس.

2.کاربرد دوربین. در سیستم نظارت تصویری در فرودگاه‌ عمدتاً از دوربین‌های ثابت استفاده می‌شود (75 درصد). اما در محوطۀ باز که عبور‌و‌مرور و حمل‌ونقل در آنجا بیشتر است مانند سالن غذاخوری یا پایانه‌ها از دوربین‌های گردان (PTZ) (25 درصد).

3.شبکه. در فرودگاه‌ها به‌صورت گسترده‌ای از شبکه‌های کابلی استفاده می‌شود . و امنیت و قابلیت اطمینان مهم‌ترین انگیزه برای استفاده از این نوع شبکه ذکرشده است. بااین‌حال، گاهی در باند، آشیانه و توقف‌گاه هواپیماها از شبکه‌های بی‌سیم استفاده می‌شود. زیرا کابل‌کشی در این مناطق هزینه‌بر است.

یا امکان دارد به دلیل شرایط محیطی در آن اختلال ایجاد شود مانند باندهایی که پستی‌وبلندی یا چاله دارند.

هایک_ویژن

4. ادغام و یکپارچه‌سازی. معمولاً سیستم‌های نظارت‌تصویری باهدف افزایش دید در مناطق کنترل‌شده مانند نقاط جداشده (isolated). مناطقی که دسترسی از‌راه‌دور دارند (remote) یا سیستم کنترل دسترسی ادغام می‌شوند.

5.کاربران. در فرودگاه‌ها معمولاً نیروی‌انسانی و اپراتورها را به‌کار‌می‌گیرند. تا به‌صورت فعال و دائمی سیستم نظارت تصویری را تحت نظر داشته باشند. و در صورت نیاز به‌موقع با قسمت اعزام نیرو تماس بگیرند. بااین‌حال، در بسیاری از موارد تعداد اپراتورها بسیار کم در نظر گرفته می‌شود. تا مزایی احتمالی سیستم‌های نظارتی موجود به حداکثر خود برسد.

6.دوربین / VMS‌ها. بدون‌شک به دلیل وسعت‌دید بالا در فرودگاه استفاده از برندهای شناخته‌شده و مطرح امر رایجی است. به‌ویژه در مورد انتخاب VMS، انتخاب‌ها به تعداد محدودی از نام‌های بزرگ و شناخته‌شده محدودشده است. برخلاف عدم یکپارچگی و انتخاب‌های متنوعی که در این زمینه در سیستم‌های نظارت تصویری در مدارس وجود داشت.

airport-cctv
در ادامه:

7.رزولوشن تصویر دوربین‌ها در سیستم نظارت تصویریبه‌طورکلی درحال‌حاضر، فرودگاه‌ها  به استفاده از دوربین‌های چند مگاپیکسلی و اچ‌دی تمایل بیشتری دارند.

بسیاری اذعان داشته‌اند که بهینه‌ترین حالت بین رزولوشن‌ها 1080p و 5 مگاپیکسل است. بااین‌حال سیستم‌های بسیاری از فرودگاه‌ها قدیمی‌ است و منابع محدودتری دارند.

این موضوع آن‌ها را وادار می‌کند تا از همان سیستم آنالوگ SD و دوربین‌های مربوط به آن‌ها استفاده کنند.

8.تجزیه‌وتحلیل‌ها:سیستم‌های تجزیه‌وتحلیل‌ویدیویی به‌ندرت در فرودگاه‌ها اجرا می‌شوند. سیستم‌های پلاک‌خوان ماشین رایج‌ترین سیستم‌تحلیلی است که در فرودگاه اجراشده و مورداستفاده قرار‌می‌گیرند.

انواع دیگر این سیستم‌ها به‌ندرت و در ترکیب با سیستم‌های دیگر استفاده می‌شوند.

9.فضای ذخیره‌سازی: حتی اگر استفاده از چندین فضای ذخیره‌سازی. یا فضاهای ذخیره‌سازی کاربردی ترجیح داده شود. در بسیاری از فرودگاه‌ها که بودجۀ‌کمتری دارند اتصال‌مستقیم. یا ذخیره و ضبط محلی امر بسیار رایجی است. این کار به منظور رسیدن به حداکثر مزایا با حداقل فضای ذخیره‌سازی است.

نظارت تصویری در فرودگاه

10.مشخصات. وقتی این مشخصات توسط مشاوران نوشته می‌شود که معمولاً هم این اتفاق میفتد. نتیجۀ‌نهایی معمولاً نتیجۀ مثبت و خوبی است. بااین‌حال، وقتی این مشخصات توسط شرکت عمومی A&E نوشته می‌شود، نتایج معمولاً ضعیف هستند.

11.سرمایه. به‌طور کلی، سرمایه این پروژه‌ها از جریان‌های بالادست تأمین می‌شود. بیشتر آن‌ها از سوی دپارتمان‌های ملی یا تخصیص اپراتور شهری سرمایه موردنظر خود را دریافت می‌کنند.

ممکن است فرودگاه‌ها یا سیستم‌های نظارتی کوچک‌تر از بودجۀ عملیاتی بخش‌های مجزای فرودگاه تأمین شوند.

12.پیشرفت. بر اساس آنچه در پاسخ‌ها آمده بود. رسیدن به سیستمی عملیاتی که به‌درستی کارکند. بزرگ‌ترین پیشرفت ممکن بود.

بااین‌وجود فرودگاه‌هایی که از دوربین‌ها و سیستم‌های قدیمی‌تر استفاده می‌کنند. و از کمبود کارمند برای اختصاص به نظارت تصویری زنده رنج می‌برند. گفته‌اند که بهبود این جنبه‌ها که موارد اساسی‌ترین بودند باید در اولویت قرار می‌گرفتند.

مکان‌های مناسب برای نصب دوربین

سؤال: رایج‌ترین مکان‌های نصب دوربین. در سیستم‌های نظارت تصویری در فرودگاه کدام است؟

پاسخ: سیستم‌های نظارت تصویری در فرودگاه‌ها بسیار گسترده است.

در بسیاری از کامنت‌ها این موضوع مطرح‌شده است. که محدودیت موجود در این سیستم تنها به کمبود بودجه مربوط می‌شود. و اگر پول به‌اندازه کافی موجود باشد. هر اینچ از محوطۀ فرودگاه پوشش داده می‌شد. جواب‌هایی که به این سؤال داده‌شده به‌صورت خلاصه در ادامه آورده شده‌اند:

«به‌طورکلی سیستم‌نظارت‌تصویری برای نظارت‌ بر اهداف‌ضد‌تروریستی و کاهش نیروی انسانی ناظر در محوطه، تحت نظر داشتن افراد موردنظر به‌صورت خودکار، ردیابی رفتار و افراد مشکوک به کار می‌رود.

همچنین داشتن آگاهی کافی و موقعیتی در مورد گیت‌ها. محوطه‌های اطراف فرودگاه، ردیابی دسترسی غیرقانونی به محوطه‌های محدودشده و ثبت فعالیت‌های صورت گرفته در این مناطق. نظارت تصویری و ردیابی اشیا رهاشده و تسهیلات مربوط به ورودی و خروجی پارکینگ‌ها از دیگر اهداف این سیستم‌ها هستند.»

بااین‌وجود، سرمایه و بودجۀ مربوط به این کار تقریباهمیشه محدود است.

و درنتیجه برخی از مناطق نسبت به بقیه اولویت بیشتری خواهند داشت.

در سیستم نظارت تصویری محوطه‌های عمومی مانند ورودی پایانه‌ها و پارکینگ‌ها بالاترین اولویت را دارند. پایین‌ترین اولویت مربوط به مناطقی است. که پشت نقاط امنیتی و قسمت‌هایی قرار دارند. و دسترسی عموم به آن‌ها محدودشده است.

common-place
در ادامه بیشترین پاسخ‌های مربوط به هر حوزه آورده شده:

دسترسی عمومی و نقاط ورودی محیطی:

  • «جهت نظارت تصویری بر حرکات مسافران درهای ورودی و خروجی پایانه‌ها رایج‌ترین محل نصب دوربین‌ها هستند.»
  • «محوطه‌های ورودی و خروجی برای شناسایی و حصارهای محیطی برای تشخیص، رایج‌ترین مکان‌های نصب دوربین هستند.»
  • «محیط پیرامون فرودگاه: برای نظارت بر محیط و تشخیص هرگونه نفوذ غیرقانونی، تهدید، رفتار یا فعالیت مشکوک»
  • «تمام نقاط دسترسی. مناطق دسترسی عمومی ماشینی و فردی در قسمت هوایی.»
  • «نقاط بازرسی امنیتی/ورودی/خروجی. پیشخوان بلیت و گردشگاه‌های مسافری. محوطۀ پارکینگ»
  • «هرجایی که دسترسی عمومی داشته باشد. محوطه‌های استریل (ایمن) و غیر استریل (غیر امن)»
  • «مرزهای اصلی فرودگاه مانند ورودی‌ها یا حتی حصارها و گیت‌ها مهم هستند.»

نقاط بازرسی امنیتی در سیستم‌های نظارت تصویری در فرودگاه

همان‌طور که انتظار می‌رود، نقاط موجود در فرودگاه مخصوصاً طوری تعیین و انتخاب می‌شوند که مسافران نمایش داده شوند یا هویت آن‌ها تائید شود، همچنین این مناطق برای پوشش دهی توسط دوربین بالاترین اولویت را دارند:

  • «بیشترین تمرکز دوربین‌ها در نقاط بازرسی امنیتی وجود دارد تا بتوانند افرادی که در قسمت بررسی بار صف‌کشیده‌اند به‌خوبی مشاهده کنند. گاهی اتفاق‌هایی در این قسمت میفتد که از اهمیت زیادی برخوردار هستند.

همچنین دوربین‌هایی در این قسمت‌ها وجود دارند که دسترسی AOA دارند، زیرا ممکن است در این قسمت‌ها نقض قانون صورت بگیرد که فرد باید بابت آن جریمه شود و در چنین مواقعی تصاویر دوربین باید بررسی‌شده و بر اساس آن‌ها حکم داده شود.»

بازرسی امنیتی فرودگاه
همچنین:
  • «نصب دوربین در ایستگاه‌های امنیتی که مسافران در آنجا خود را به مأموران امنیتی یا ژاندارمی معرفی می‌کنند اجباری است.»
  • «ایستگاه‌های بازرسی TSA نیاز به دوربین‌دارند تا بر رفتار و نحوۀ پیشروی مسافران نظارت تصویری شود.»
  • «محوطه‌های بازرسی و تفتیش که کارکنان آن توسط TSA تعیین می‌شود از بالاترین اولویت برخوردار هستند. دوربین‌های زیادی در محوطه‌ای کوچک قرار دارند.»
  • «اولویت همیشه با مناطق نظارتی است. باید بر تک‌تک افراد از تمامی زوایا نظارت شود.»
  • «مناطق عملیاتی در فرودگاه (آبراه‌های مجاور AOA) و نقاط بازرسی و امنیتی TSA.»
  • «نقاط بازرسی چون اولین نقطۀ ورود به پایانه‌ها هستند.»

گیت‌های خروجی

رده بعدی اولویت‌های نظارتی به گیت‌هایی تعلق دارد که مسافران زمان انتظار خود برای پرواز را در آن سپری می‌کنند.

گیت‌های تائید ورودی مسافران به سالن انتظار یا خروج آن‌ها به سمت هواپیما و تائید تعداد افرادی که در ترمینال حاضر هستند و از نظارت امنیت عبور کردند به‌عنوان اصلی‌ترین اهداف استفاده از دوربین و سیستم نظارت تصویری در این مناطق ذکرشده است:

  • «نظارت تصویری در قسمت گیت‌ها معمولاً توسط TSA انجام می‌شود.»
نظارت تصویری در فرودگاه
همچنین:
  • «در صورت نیاز در پل‌های اتصال به هواپیما و نقاط انتظار مجاور آن باید دوربین نصب شود.

تا فهرست مسافران و کالاها که اعلام‌شده تائید شود.»

  • «در تمام نقاطی که مسافران سوار هواپیما می‌شوند باید دوربین نصب شود. ممکن است شامل درهای دسترسی به نقاطی که دسترسی به آن‌ها محدودشده است»
  • «در بسیاری از نقاط به دوربین‌های باکیفیتی نیاز داریم که بتوان چهرۀ افرادی که چه از سمت ورودی چه از سمت هواپیما وارد ترمینال می‌شوند را شناسایی کرد.»
  • «در محوطۀ گیت‌ها باید دوربین نصب شود. برای نظارت بر فعالیت‌های عمومی و شناسایی در پل اتصال ترمینال به هواپیما»
  • «مکان‌های نصب دوربین در فرودگاه کاملاً مشخص هستند، گیت‌ها و قسمت ثبت حضور (check-in)»
  • «تحت نظر داشتن مسافران در گیت‌ها کمک می‌کند تا محل عبور و مرور آن‌ها در فرودگاه و همچنین مقصدشان تائید شود.»
نظارت تصویری در فرودگاه
قسمت‌های تحویل بار و انبار ترابری

یکی دیگر از نواحی کلیدی و اصلی جایی است که مسافران بار خود را بر روی ریل‌ها یا از قسمت ترابری تحویل می‌گیرند.

ازلحاظ مأموران امنیتی نگرانی اصلی در این قسمت دزدی، بارهای رهاشده یا جابه‌جا شدن بارها می‌باشد.

ثبت و جمع‌آوری تصویر از این مناطق در رسیدگی به ادعاهای مسافران و شناسایی دزدها کمک خواهد کرد:

  • «یکی از مکان‌های مهم برای نصب دوربین در پایانه‌ها برای تحت نظر داشتن هواپیماها و بررسی مسیرهای ماشین برای انجام عملیات مختلف است.»
  • «دوربین‌ها باید در قسمت تحویل بار نصب شود تا بر مسافران و بارهای بی مسافر و رهاشده نظارت شود.»
  • «قطعاً باید در قسمت تحویل بار نصب شوند تا امکان ردیابی بارهای گم‌شده فراهم شود.»
  • «در قسمت تحویل بار باید نصب شود تا بر نحوۀ تحویل و مدیریت بار توسط کارکنان فرودگاه نظارت شود.»
  • «عمدتاً برای ردیابی و نظارت بر اینکه هرکسی با هر باری چه‌کار می‌کند تا در صورت وقوع جرم بتوان آن را تشخیص داد.»
  • «در قسمت تحویل بار که دسترسی برای عموم آزاد است. چرا؟

به دلیل نظارت بر دسترسی‌های غیرمجاز، فعالیت مشکوک‌، بارهای مراقبت نشده»

مشاوره دوربین مداربسته تحت شبکه          ارائه راهکار و خدمات امنیت شبکه      نرم افزار مانیتورینگ دوربین تحت شبکه